تبلیغات
تکنولوژی هنرهای گرافیک 3D - فایلهای HDRI

خدا یا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار

درباره وبلاگ

آرشیو

آخرین پستها

پیوندها

پیوندهای روزانه

طبقه بندی

صفحات جانبی

نویسندگان

نظر سنجی

آمار وبلاگ



Admin Logo
themebox Logo


نویسنده :امید رسیدن
تاریخ:یکشنبه 11 مرداد 1388-11:46 ب.ظ

فایلهای HDRI

فایلهای HDRI
در نسخه جدید 3DSMAX6 از فایلها HDRI پشتیبانی می شود در صورتی که در نسخه های قدیمی این ویژگی به صورت پیش فرض نبود و باید حتماً Plug in نصب می شد تا این قابلیت قابل استفاده می شد.
فایلهای HDRIكه (High Dynamic Range Image ) , فایلهایی هستند که همانند فایلهای Bitmap وارد برنامه می شوند و به عنوان نقشهای محیطی و یا انعکاسی استفاده می شوند. اما بهترین بازدهی را این فایل ها زمانی دارند که به عنوان نقشهای Radiance برای نورهای آسمان استفاده می شوند.

 

 

 

زمانی که این فایل را در نورهای آسمان استفاده می کنیم می توانیم صحنه را بر اساس همین فایل ها نورپردازی کنیم نورها در این فایلها به صورت و به شکل نورهای واقعی عمل می کنند و سایه نیز پخش می کنند.

 

 

 

 


فایل های HDRI معمولاً سنگین و پرحجم است و معمولاً عکس های درون این فایلها به صورت پانوراما هستند.
زمانی که از این نوع فایلها برای Skylight استفاده می کنید خود فایل قابل رویت نیست بلکه فقط تأثیر نور در آن مشاهده می شود.

بارگذاری فایلهای HDRI
فایلهای HDRI با پسوند Hdr مشخص و شناسایی می شوند و هنگام بارگذاری این نوع فایلها می توانید از پنجره Settings استفاده نمود تا دامنه دینامیک آن را تنظیم نمود.

 

در اینجا یک تمرین را با هم ادامه می دهیم.
برای همراه بودن در این تمرین این فایل Downloadکنید.
این فایل را پس از دانلود باز کنید. ( ضمناً این فایل فقط در 3DSMAX6 باز می شود).
یک Render از صحنه بگیرید.

 

مشاهده می کنید که این صحنه کاملاً خام است و هیچ گونه نورپردازی ندارد و نور به صورت خام است.
وارد پنجرهmaterial Editor شدید ماده با نام HDRI را انتخاب کنید و سپس دکمه Get material را بزنید و گزینه Bitmap را زده و ازپوشه ای کهدانلود کردید فایل Kitchen را کلیک کنید سپس در قسمت HDRI Load Settings میزان دامنه فایل به دلخواه تغییر دهید و سپس Ok را کلیک کنید.

 

در قسمت Coordinates گزینه Environ را زده و در قسمت mapping گزینه Spherical Environment را انتخاب کنید. انتخاب این گزینه باعث کروی شدن map مورد نظر می شود.

 

سپس یک نور آسمان یا Skylight ایجاد کنید و از قسمت Advanced lighting گزینه Light Tracer را بزنید.

 

پنجره Material Editor را باز کرده سپس ماده HDRI را کشید و بر روی دکمه map درون پارامترهای Skylight ببرید.

 

به منوی Rendering را باز کرده و سپس گزینه Environment را بزنید و در قسمت Background دوباره ماده HDRI را کشیده و بر روی گزینه None رها کنید.

 

حالا رندر کنید و این رندر را با رندر قبلی مقایسه کنید





نوع مطلب : 3d max