تبلیغات
تکنولوژی هنرهای گرافیک 3D - آموزش سیستم ذره ای متکی بر رویداد particle Folm

خدا یا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار

درباره وبلاگ

آرشیو

آخرین پستها

پیوندها

پیوندهای روزانه

طبقه بندی

صفحات جانبی

نویسندگان

نظر سنجی

آمار وبلاگ



Admin Logo
themebox Logo


نویسنده :امید رسیدن
تاریخ:یکشنبه 11 مرداد 1388-11:42 ب.ظ

آموزش سیستم ذره ای متکی بر رویداد particle Folm

آموزش سیستم ذره ای متکی بر رویداد particle Folm

 

 

این طبقه بندی یک سیستم ذره ای نوین و قدرتمند را در محیط 3DSMAX6 در اختیار شما قرار می دهد در این سیستم از یک مدل متکی بر رویداد استفاده می شود که در آن از یک پنجره particle view استفاده می شود. داخل این پنجره عملگرهایی را تنظیم می کنید و خصوصیات ذره ها (مانند شکل و سرعت و جهت و گردش) را در یک دوره خاص زمان داخل گروهها (موسوم به رویدادها) تعریف می کنید.

 

هر عملگر (operator) شامل مجموعه ای از پارامترهاست که می توانید آنها را در بستر زمان تغییر داد. تا رفتار ذره ها را متحرک سازی نمایند. برای دستیابی به تغییرات پیچیده در خصوصیات و رفتار ذره ها می توانید یک جریان Flow ایجاد نمایید. جریان قادر است ذره ها از یک رویداد به رویداد دیگر ارسال نماید. (بر اساس آزمونها). به عنوان مثال یک آزمون مشخص می کند که این ذره از عمر خاصی گذر نمود و یا با چه سرعتی در حال حرکت است و آیا با یک مانع برخورد نموده است. ذره هایی که از آزمون گذر می کنند به رویداد بعدی ارسال می شوند و آنهایی که از آزمون گذر نمی کنند در همان رویداد اولیه باقی می مانند. آزمون ها و عملگرها را در مجموع عملیات (Actions) می نامند.

ایجاد سیستم های ذره ای متکی به رویدادها
Particle Flow (یا گردش کار ذره ها) یک سیستم ذره ای نوین و قدرتمند در محیط 3DSMAX است که از یک مدل متکی بر رویدادها و یک پنجره موسوم به Particle view استفاده می کنند در این پنجره چندین (operator) عملگر را ترکیب می کنید که هر عملگر خصوصیات ذره ها (مانند شکل و سرعت و جهت و چرخش ذره ها در یک زمان خاص را تعیین می کند. این خصوصیات در گروههایی موسوم به رویدادها (events) گردآوری می شوند.
هر عملگر شامل مجموعه ای از پارامترهاست که بسیاری از آنها را می توان متحرک سازی نمود.

پنجره Particle view

 

این پنجره رابط اصلی برای ساخت و تغییر در سیستم های Particle Flow است اولین رویداد در این سیستم همواره یک رویداد سراسری (Global event) است که محتوی آن بر کل سیستم تأثیر دارد. این رویداد بطور پیش فرض شامل یک عملگر منفرد render است که خصوصیات رندر همه ذره های سیستم را مشخص می کند اما می توانید سایر عملگرها (مانند material یا Display یا Speed) را به این رویداد اضافه کنید تا به روش سراسری تأثیر گذار باشد. هر گاه از یک عملگر به روش سراسری استفاده می کنید از آن عملگر نباید به روش محلی استفاده نمایید.
رویداد Global همچنین به عنوان معرفی از سیستم ذره ای عمل می کند. می توانید این رویداد را تکثیر نموده تا یک رویداد جدید ایجاد نموده یا یک standad Flow dh emply را اضافه نمایید. دومین رویداد همان رویداد birth است که باید شامل یک عملگر birth باشد. عملگر birth باید بالای رویداد birth قرار گیرد. رویداد پیش فرض birth همچنین شامل تعداد عملگر است که به روش محلی فعالیت می کنند تا خصوصیات ذره ها را مادام که در آن رویداد باشند تعیین می کنند.
در این باره در آموزش های بعدی توضیحات کاملی را ارائه خواهیم داد.

 


ایجاد یک Particle Flow
یک صحنه جدید ایجاد نمایید سپس از منوی Partcle system < Geometry < Create گزینه PF Source را بزنید در داخل دیدگاه کلیک نموده و بکشید تا یک سیستم ذره ای Partcle Flow ایجاد شود. نوار لغزنده زمان را حرکت دهید می بینید که از آیکون موجود در صحنه اشکالی به شکل ستاره بیرون می آید و این ذره ها از تمام سطح آیکون منتشر می شود به فریم 10 بروید و سپس دکمه F9 را بزنید تا یک رندر از صحنه گرفته شود.
می بینید که شکل پیش فرض ذره ها به صورت چهار وجهی است این شی بسیار ساده است به همین دلیل سریع رندر می شود.

 

برای تغییر حالات این سیستم ذره ای به پانل Modify می رویم این سیستم ذره ای بسیار قدرتمند از پنجره ای به نام Particle View سود می برد. برای دسترسی به این پنجره به منوی Graph Editor می رویم و گزینه Particle View را می زنیم و یا با فشار دادن کلید 6 از روی کی برد به این پنجره دسترسی پیدا می کنیم. تمام تنظیمات اصلی این سیستم در این پنجره قرار دارد. به طور کلی این پنجره به چهار قسمت اصلی تقسیم می شود. قسمت بزرگ بالا سمت چپ را Event display می نامند. چون رویدادها در این قسمت دیده و مشاهده می شود و قسمت مدیریت رویدادها است.
پایین سمت چپ را Depot می نامند که شبیه به یک انبار است که تمام رویدادها و رخدادها در اینجا قرار دارد و در سمت راست همین پنجره قسمتی وجود دارد که اطلاعاتی را درباره رویدادها (event) در اختیار قرار می دهد.
در بالا سمت راست هم فضایی وجود دارد که محل قرارگیری پارامترهای مربوط به Event است.
به طور پیش فرض در پنجره Particle View شش رخداد وجود دارد که این رخدادها به رویداد سراسری PF Source متصل هستند. عملگر PF Source یک عملگر سراسری می باشد که بر تمام رخدادها و عملگرها تأثیر دارد.

 

رویداد Brith
این رویداد عمل زاد و ولد و تولد را به عهده دارد به این صورت که به وسیله این رویداد ذره ها و تعداد آنها را و میزان پخش آن را در واحد زمان معین می کند.
رویداد Position Icon
این رخداد معیین می کند که ذره ها از کجا و چگونه از آیکون کشیده شده در صحنه بیرون آیند.
رویداد Speed
این رخداد معیین می کند که ذره ها بیرون آمده از آیکون به چه صورتی و با چه سرعتی بیرون آیند.
رویداد Rotation
این رخداد معلوم می سازد که ذره های بیرون آمده چرخش داشته باشند. و حالا که چرخش دارند به چه صورت بچرخند.
رویداد Shape
این رویداد تعیین می کند شکل ذره ها در رندر به چه صورت باشد و مشخص کنند شکل و اندازه ذره ها می باشد.
رویداد Display
این رویداد تعیین می کند که در View یا دیدگاهها ذره ها به چه صورت دیده شوند.
برای انتخاب هر یک از رویدادها بر روی نام آن رویداد کلیک کنید تا انتخاب شود و مراقب باشید بر روی آیکون آن رخداد کلیک نکنید چون کلیک بر روی آن باعث فعال شدن یا غیر فعال شدن رخداد می گردد.





نوع مطلب : 3d max