تبلیغات
تکنولوژی هنرهای گرافیک 3D - Face

خدا یا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار

درباره وبلاگ

آرشیو

آخرین پستها

پیوندها

پیوندهای روزانه

طبقه بندی

صفحات جانبی

نویسندگان

نظر سنجی

آمار وبلاگ



Admin Logo
themebox Logo


نویسنده :امید رسیدن
تاریخ:یکشنبه 11 مرداد 1388-11:40 ب.ظ

Face

Face

 

 

در جلسه قبل كار با لبه ها و همچنین تغییر دادن لبه ها را آموختید . در این قسمت می خواهیم شما را با Face آشنا كنیم .

 

Face : Face ها اساس و بنیان سطح در نرم افزارها سه بعدی می باشند به طور كلی Face را به سطوح مثلث تشكیل دهنده یك شی گویند اما در اكثر نرم افزارها سه یعدی به صورت پیش فرض این مثلث ها نشان داده نمی شوند . چون به پیچیدگی شی اضافه می شود و كار بر روی آن شی بسیار سخت می شود . به همین دلیل نرم افزار این مثلث های را نشان نمی دهد در نرم افزارهای سه بعدی هر دو Face یك سطح قابل دید كه همان سطوح مربع هستند را می سازد

 


در Editable mesh قابلیت انتخاب و ویرایش Face ها را در اختیار گذاشته شده است و در این قسمت به همین مهم خواهیم پرداخت البته یك سری از پارامترها در تمام مولفه ها مشترك می باشد و در دو قسمت قبل در رابطه با آنها صحبت كردیم . در این قسمت به پارامتر های شخصی مولفه Face خواهیم پرداخت :

 

 

EditGeometry : در این قسمت می توانیم تغییراتی را بر روی شی ایجاد نماییم به طور كلی شی را ویرایش كنیم .

اولین گزینه در این قسمت گزینه create است به كمك این گزینه می توان یك face ایجاد نمود.

Delete : به كمك این زمان می توان یك Face را حذف نمود .

بقیه گزینه به غیر از گزینه های زیر, در قبل گفته شده است .

 

 

Tessellate : به كمك این گزینه می توانید بصورت سنگهای چهار گوش كوچك قسمت های منتخب را در بیاورید و Face های انتخابی را به تعداد بیشتری تقسیم نمایید . یعنی اگر یك Face را انتخاب نمودید با زدن این گزینه آن Face به چهار قسمت تقسیم می شود.

در زیر این فرمان دو حالت انتخاب وجود دارد كه به شرح زیراست :

 

 

Edqe : به كمك این گزینه یك Face را تقسیم می كند به لبه ها متصل می شوند

 

 

Face – Center : به كمك این گزینه یك Face در وسط Face انتخابی ایجاد می شود و خطوط تشكیل دهنده به Vertex جوش می خورد .

 


Explode : به كمك این فرمان یك قسمت انتخابی را می توان بیك Object یا یك شی Element تبدیل نمود در آینده بیشتر با Element آشنا خواهید شد .

 

 

SurFace properties : در این قسمت شما می توانید Face ها را ویرایش و تغییر دهید و جهت نرمال ها را تعیین نمایید و همچنین نوع گروه های هموار سازی را تعیین نمایید .

اولین قسمت در این بخش قسمت Normals می باشد . به كمك نرمال Flip می توانید Face انتخابی را بر عكس نموده و نرمال را به عكس نمایید .

 

uniFy : به كمك این گزینه تمام نرمال ها را می توان متحد نمود به این صورت كه اگر یك نرمال به یك سمت و دیگری به سمت دیگر باشد با زدن این نرمال تمام نرمال ها به صورت متحد می شود و همه یك سمت و سو می گیرند.

 

 

Flip Normal mode : به كمك این گزینه می توان عملیات برعكس نمودن نرمال ها را به صورت دستی انجام داد زمانی كه این گزینه فعال می شد و با زدن بر روی هر یك از Face ها آن Face بر عكس می شود.

 


material : به كمك این گزینه می توان برای شی خود یك مشخصه یا ( ID ) ایجاد نمود تا مواد را به این شی و یا حتی Face داد در رابطه با این معقوله در دروس بعد توضیحات مفصل را خواهیم داد.

 

 

Smoothing Groups : به كمك این قسمت می توان گروه های هموار سازی را تعیین نمود البته در این رابطه در دروس قبل كاملا" توضیح داده شده است . در اینجا پارامترهای مربوط به Face به پایان رسیده است و ما به سراغ Poly Gon می رویم البتهاكثر پارامترهای Poly Gon مشترك می باشد ولی یعضی از پارامترها نیز مختص خود Poly Gon است را توضیح خواهیم داد

 

 


با فعال كردن مولفه Poly Gon چند گزینه فعال می شد كه در زیر به آنها خواهیم پرداخت ولی قبل از آن توضیحاتی را در رابطه با Poly Gon خواهیم داد و به طور كلی Poly Gon به معنای چند گوش می باشد . و در مدل سازی به روش mesn یا Poly Gon باید اصلی و مولفه تقریبا" اصلی می باشد اولین گزینه كه با فعال كردن مولفه Poly Gon فعال می شود گزینه

Ignore visible Edge می باشد . به كمك این گزینه می توانید خطوطی كه عضو شی منتخب نیستند را انتخاب نمی كند .

 

 

Bevel : به كمك این گزینه می توان یك چند گوش را می توان كوچك و بزرگ نمود این گزینه نیز از گزینه های مهم می باشد .

 

این دو گزینه فقط گزینه های مختص به مولفه Poly Gon می باشد . پس در اینجا اهمیت دروس قبل را درك می كنیم چون اكثر فرمان ها در دروس قبل توضیح داده شده است .

 

 

آخرین مولفه Editable mesh گزینه Element می باشد این گزینه هیچ پارامتر مخصوص به خود ندارذ وئلی مفهوم كلی Element به این صورت است كه زمانی كه شما یك شی را Attach می كنید آن شی به عنوان یك مولفه Element محسوب می شود . شی كه به شی مادر وصل نباشد را شی Element می نامند .





نوع مطلب : 3d max